07-08-2020   |   leestijd 5 min

5 redenen waarom een sterke visuele identiteit essentieel is.

Apple, Albert Heijn, Hema, Coolblue, KLM.. Iconische beeldmerken poppen nu hoogstwaarschijnlijk op in je hoofd. Wat hebben al deze merken gemeen? Juist: een super krachtige visuele identiteit.

Wat verstaan we onder een visuele identiteit? Laat ik het anders stellen: wat voor kleding trek je ’s ochtends aan voordat je aan de dag begint? Iets wat past bij jou, toch? Misschien sta je er niet altijd bij stil, maar dát T-shirt in die specifieke kleur die jíj hebt uitgekozen, zegt iets over jou als persoon. Sommige mensen zijn hier heel bewust mee bezig. Ikzelf ook, omdat ik het belangrijk vind dat mijn kleding een-op-een aansluit bij wie ik ben als persoon. Dit is voor mij een manier om aan de wereld te laten zien wie ik ben en waar ik voor sta. Wat kleding is voor een persoon, is een visuele identiteit voor een merk.
Merkidentiteit

Voordat je begint aan het visuele aspect van een merk, wordt er eerst ingezoomd op de merkidentiteit. Wat is dé essentie van je merk? Wat is je missie en visie? Wat zijn je kerncompetenties? Wie zijn je concurrenten? Wie is je doelgroep? Al deze vragen zijn onderdeel van een veelgebruikt positioneringsmodel: The Brand Key. De strategie die voorafgaat aan een visuele identiteit is super belangrijk. De merkessentie is namelijk hét fundament van je merk. Zonder stevige basis kun je niet bouwen. Vanuit de merkidentiteit ga je een positie innemen in de markt. Dit maken we vervolgens tastbaar met een passende visuele identiteit.  

5 voordelen van een sterke visuele identiteit

Naast dat het essentieel is om authenticiteit uit te stralen, zijn er nog een aantal redenen waarom investeren in het visuele aspect van je merk van belang is.

Geloofwaardigheid

Aandacht maakt alles mooier (pluspunten als je weet van welk awesome merk deze pay-off is); je ziet het meteen als er goed is nagedacht over de visuele identiteit. Het laat zien dat een merk zichzelf serieus neemt, maar ook waar het voor staat en wat het met trots uitdraagt. Het schept vertrouwen en verlaagt daardoor de drempel bij potentiële klanten om over te gaan tot actie.

Opvallen

Je steekt meteen met kop en schouders boven andere merken (en concurrenten) uit met een gestileerde look. De eerste indruk is zo gemaakt, dat is wat we als mensen doen. Het is belangrijk dat het gezicht van je onderneming on point is. Dan komt de ideale klant vanzelf bij je aankloppen.

Herkenbaarheid

Hoe verover je een blijvend plekje in het hoofd van je klant? Dat is lastig. Ga maar eens na: met hoeveel merken kom je per dag in aanraking? Om dit te testen heb ik een dag lang een merkendagboek bijgehouden; aan einde van de dag stonden er meer dan honderd verschillende merken in mijn boekje geschreven. Een stijl neerzetten die onderscheidend en herkenbaar is (en blijft) is dus the-way-to-go.

Professionaliteit

Een klant kan op verschillende manieren in aanraking komen met je merk. Consistentie is dus zeker van belang; alle communicatiemiddelen die vanuit de visuele identiteit uitgewerkt worden moeten een samenhangend geheel vormen. Consistentie straalt professionaliteit uit.

Emotionele aantrekkingskracht

Eerder in onze blog over video marketing vertelden we hoe belangrijk het is om storytelling toe te passen en emoties bij de ontvanger op te roepen. Ook je visuele identiteit vertelt een verhaal. Als deze indruk maakt, is de kans groot dat de klant met jou in zee gaat (en niet met je concurrent).

Waaruit bestaat een (goede)visuele identiteit?

Een goede visuele identiteit bestaat uit meerdere elementen die samen een kloppend geheel vormen. Ze vertellen een verhaal. Vaak begint dat met een logo, maar in theorie kun je vanuit elk ander onderdeel (vormentaal, kleuren, typografie, beeldtaal) je identiteit gaan opbouwen. Het is in ieder geval van belang dat er is nagedacht over elk aspect. Passen ze allemaal bij het innerlijk van mijn merk?

Visuele impressie

Genoeg gepraat! We laten nu de plaatjes hun werk doen. Hieronder zie je hoe wij samen met onze klanten tot een passend visueel resultaat zijn gekomen.

Een fusietraject van twee woonstichtingen: dichtbij en persoonlijk. JOOST: een naam die van je buurman had kunnen zijn. Visueel gezien een stevig, maar vriendelijk geheel.

Samenwerken, bevlogenheid, ondernemerschap en flexibiliteit. Deze uitgangspunten vormden de basis van de herpositionering van Thuisbasis Brabant.

Ook een campagne kan een eigen visuele identiteit aannemen. Als reactie op de crisis werd #samenzijnwijdenbosch geboren. Het resultaat: een positieve, sterke en verbindende identiteit. Verschillende middelen kwamen tot uiting, in en om de binnenstad van onze geliefde gemeente.

Meer weten?

Ben je niet tevreden over jouw merk-garderobe? Of heeft je bedrijf überhaupt nog niks om aan te trekken? Wij pakken dit met liefde en plezier samen met je aan. De koffie staat klaar! Wil je zelf (alvast) in de materie duiken? Hieronder delen we een aantal nuttige boeken met je.

Meer weten?

Positioneren - Rik Riezebos
Mind de gap - Jaap van der Grinten
Brand design - Ruud Boer
Dynamic Identities - Irene van Nes