01-09-2020   |   leestijd 5 min

Instagram Reels: het nieuwe alternatief voor TikTok?

Maak kennis met Instagram Reels: een leuk, leerzaam of grappig filmpje op muziek. Klinkt dit je bekend in de oren? Dat kan kloppen. TikTok heeft met dit succesvolle concept al meer dan 500 miljoen actieve gebruikers weten te strikken. De kans is groot dat je kinderen, neefjes of nichtjes hier dagelijks gebruik van maken; een dansje op muziek is zo gemaakt.

Naast onze kleine medemens-gebruikers zijn er ook fans van andere leeftijden dagelijks aan het scrollen op dit platform (om precies te zijn gemiddeld 46 minuten per dag). De percentages zien er zo uit:

Heel eerlijk, ik ben zelf ook schuldig aan participeren in deze hype (samen met de 16% anderen uit mijn leeftijdscategorie). Geheel zonder intenties maakte ik begin van het jaar een account aan, om alleen even snel te kijken waar alle ophef over ging. Een paar weken later logde ik in voor mijn dagelijkse sessie en betrapte mezelf erop dat ik uren aan het scrollen was. Nog een paar weken later had ik mijn eerste TikTok-video gemaakt. Het was stiekem wel erg vermakelijk.

Waar een succesvol social media concept wordt uitgerold, is er Facebook dat hier maar al te graag mee aan de haal gaat. Na het succes van Snapchat waren daar de Instagram stories! Een gewaagde zet van Facebook, het letterlijk kopiëren van een succesvol product van een van hun concurrenten. Twee jaar later, en 400 miljoen dagelijkse gebruikers verder, zijn de Instragram stories een van de meest succesvolle media aller tijden. Benieuwd hoe je alles uit je verhalen kan halen? Lees dan de blog die ik eerder schreef over stickers.

Hoe werken Reels?

Mocht je helemaal nieuw zijn in de wereld van TikTok (en Reels), kun je eerst inspiratie opdoen. Je vindt Reels van over de hele wereld binnen de zoekfunctie van Instagram. Met een swipe naar boven of naar beneden blader je door de video’s heen. Daar kun je reacties achterlaten en liken zoals je gewend bent.

Wil je Reels zien van een account dat je volgt? Deze verschijnen vanzelf in je tijdlijn of stories (net waar de uploader voor kiest). Wanneer je je eerste Reel plaatst, komt er een extra icoon bij op je profielpagina.

Hoe maak ik een Reel?

Swipe vanaf de tijdlijn naar links, waar je stories zich bevinden. Aan de onderkant heb je de optie om 'Reels' te selecteren. Je begint je creatie met het kiezen van een lied. Op moment van schrijven kun je voor zakelijke accounts helaas nog geen gebruik maken van deze functie i.v.m. licenties. We verwachten dat deze optie in de toekomst wel toegevoegd zal worden. Om onderzoek te doen naar Reels hebben wij een alter-ego aangemaakt voor de Code.

Je kunt je video van vijftien seconden vullen met meerdere shots. Maak hier gebruik van! Dat maakt het eindresultaat een stuk interessanter. Alles voor de likes! 😉 Per shot bepaal je de afspeelsnelheid van de video. Kies je voor een versnelling van 3x, dan wordt je muziek tijdens het opnemen drie keer zo langzaam afgespeeld.

Nadat je de snelheid van het shot hebt bepaald, kun je ervoor kiezen om een effect toe te voegen. Dit werkt op dezelfde manier als de filters die je in Stories bent tegengekomen.

Heb je een paar seconde nodig om in positie te komen? Gebruik de timer! Je hebt zo drie seconden om jezelf (mentaal) voor te bereiden. Ik zet deze standaard aan; zo heb je iets meer controle over je edit.

Je kunt altijd terug om shots aan te passen of in te korten. Als je daarmee klaar bent, kun je er, zoals je gewend bent in Stories, nog tekst overheen plaatsen. Helemaal tevreden? Uploaden maar!

Reels inzetten als marketing strategie?

Reels is net zoals alle andere platformen een mooi kanaal om je producten of diensten te laten zien. Bovendien heb je potentieel een veel groter bereik, omdat de Reel niet alleen zichtbaar is voor je volgers, maar ook voor het grote publiek. Je bent wel volledig afhankelijk van het Instagram-algoritme; het is waarschijnlijk even zoeken wat werkt, en wat niet. Hoe mooi zou het zijn als je filmpje viral gaat! Qua content kun je denken aan iets leerzaams over jouw vakgebied of een behind-the-scenes-edit. Hoe creatiever en origineler, hoe beter! Als je de smaak te pakken hebt, gaan je volgers vanzelf groeien.

Benieuwd naar onze eerste Reel? Check dan even ons alternatieve Insta-kanaal. We experimenteren daar de komende tijd met deze nieuwe functie van Instagram.