Waarom een huisstijl in beton laten gieten als je ook kan kiezen voor een visueel systeem die op basis van relevante context meebeweegt? Stel, je zou nu één outfit mogen kiezen om deze vervolgens de rest van je leven te dragen (om maar weer even kleding als metafoor te pakken, zoals in onze blog over de kracht van een sterke visuele identiteit). Zou je je dan altijd 100% jezelf voelen?
Een logo (en waarschijnlijk ook je kledingstijl) heeft meestal een levensduur. Jij, ik en de bedrijven waarvoor we werken, zijn constant in beweging, constant aan het groeien en ze blijven alsmaar veranderen. Het zou dus helemaal niet vreemd zijn om te kiezen voor een dynamische identiteit. Een uitstraling die in staat is om zich aan te passen aan een bepaalde doelgroep of actualiteit, maar samen toch een pakkend visueel geheel vormt.
Als rasechte vakfanaten en design-nerds zijn wij bij de Code fan van beide uitvoeringen (zowel statisch als dynamisch). Een dynamisch logo is niet altijd beter; het moet passen bij je merkstrategie.
Vroeger was een merk simpelweg een beeldmerk dat werd ingezet voor herkenbaarheid. Tegenwoordig is een merk veel meer dan dat. Mensen krijgen meer dan voorheen een emotionele band met een merk, omdat er verschillende plaatsen zijn waar gelijkgestemden samenkomen. We leven in een wereld die constant verandert, en alleen maar sneller en sneller wordt. Internet, social media en technische revoluties die elkaar opvolgen zorgen ervoor dat merken zich meer als organismes gaan gedragen. Neem bijvoorbeeld Lego, een klassiek voorbeeld van een statische identiteit. Waar een dynamische identiteit flexibel inzetbaar is (vaak binnen een bepaalde set van regels), groeit een statische identiteit juist in grote stappen:
Lego: een klassiek en geniaal voorbeeld van een succesvolle statische identiteit.
Een dynamische identiteit bestaat juist uit een systeem van visuele elementen die constant veranderen. De identiteit is organisch, net als het bedrijf zelf; hij spreekt dezelfde taal, groeit mee, en past zich aan aan de omgeving.
Het boek ‘Dynamic identities’ staat vol met interessante cases.
Enfin! Je bent hier omdat je geïnspireerd wil raken. Daarom hebben wij een heerlijke top 10 samengesteld van al onze favoriete dynamische identiteiten.
Een dynamische identiteit bestaat juist uit een systeem van visuele elementen die constant veranderen. De identiteit is organisch, net als het bedrijf zelf; hij spreekt dezelfde taal, groeit mee, en past zich aan aan de omgeving.
Ook wel dé heerser van ‘Online food’. Op vooral Facebook kun je hier bijna niet omheen; de
vluchtige receptvideo’s van Tasty zijn o-ve-ral. Met meer dan 100 miljoen volgers op het platform produceren ze aan de lopende band korte, pakkende tutorials. Bij deze veelzijdigheid past een smakelijke identiteit, waarin deze grote hoeveelheid aan recepten geuit wordt.
‘Live in colours, dream of colours’: een concept dat tot leven komt in het Pantone Hotel in Brussel, waar elke kamer is ingericht in een andere Pantone kleur. Doei corporate hotel, hallo kleurrijke ervaring!
Een dynamische, maar gezellige en alternatieve evenementenlocatie, met een open-minded en hedendaags programma. Voor dit gevarieerde aanbod is een DI dé perfecte oplossing. De patroon- en kleuropties binnen de letter ‘E’ zijn eindeloos, en er zijn nauwelijks restricties. Een flexibele identiteit die naadloos aansluit op het veelzijdige programma-aanbod van de Effenaar.
De projecties van de letters NAI voor ‘Netherlands Architecture Institute’ zorgen voor een beweeglijke uitstraling die de complexiteit van het NAI-programma reflecteert.
Wie is er niet groot mee geworden? De ‘M’ en ‘TV’ op een gefixeerde plek, gecombineerd met duizenden kleuren, patronen, animaties en illustraties. Deze toffe kleurrijke iteraties dragen bij aan het versterken van een jeugdige uitstraling.
Het is je vast en zeker wel eens opgevallen: de kleuren van Google staan altijd in dezelfde volgorde. Ongeacht welke vorm het logo aanneemt. Dit ontwerp-systeem wordt ‘formula’ genoemd. Inmiddels zijn er al meer dan 4000 Google doodles gemaakt voor de internationale homepage. Ze wijken met deze doodles nog wel eens af van de originele kleuren. Het woord ‘Google’ is zo herkenbaar geworden dat ze zich dit 100% kunnen veroorloven.
Voor veel mensen was AOL in Amerika hun eerste ‘gateway’ naar het internet. Sindsdien is de wereld van media immens veranderd; niet lineair meer en niet langer een niche. AOL koos ervoor om zichzelf opnieuw uit te vinden: een marktleider in de Amerikaanse mediawereld met creativiteit als hart van het bedrijf. Het resultaat: een adaptieve uitstraling die gebaseerd is op een wereldwijde database aan ingezonden ‘art’.
Deze ‘art and design’ school in Canada is een levendige plek die logischerwijs gebouwd is op creativiteit en innovatie. Er is dan ook geen betere manier dan het werk van de studenten te gebruiken voor het vormgeven van de bedrijfsidentiteit. Elk jaar worden de afstudeerders gevraagd om binnen het raamwerk een logo te ontwerpen. Het resultaat: een merk dat meebeweegt met de cultuur waarin het zich bevindt.
Met ‘creativiteit’, ‘vrijheid’ en ‘intellect’ als kernwoorden is er voor VPRO een geweldige passende en unieke branding neergezet. Het logo wordt, met miljoenen kleurvariaties, patronen en verloopjes, flexibel ingezet. De verschillende vormen dienen als losse identiteiten tussen programma’s in en sluiten perfect aan bij het creatieve programma-aanbod van VPRO!
De geweldig mooie landschappen van Nordkyn in Noorwegen mogen gezien worden! Er werd daarom een marketingstrategie opgezet om toerisme in dit pittoreske stuk natuur te stimuleren. Bij de nieuwe pay-off ‘Where nature rules’ past een logo dat op basis van het weer constant in verandering is. Nordkyn is écht een plek waar de natuur heerst, zelfs over de visuele identiteit!
Waar een statische huisstijl gelabeld is met een THT (ten minste houdbaar tot), is de levensduur van een dynamische huisstijl een stuk langer. Nieuwsgierig?