Rijswijk Wonen

De grote plus van een nieuwe start.

De grootste woningcorporatie van Rijswijk is volop in beweging. Met nieuwe ambities wil het management van Rijswijk Wonen weer gaan bouwen aan de sociale woonopgave in de regio. Aan De Code de vraag hoe we deze nieuwe start kunnen vertalen naar een passende positionering.

Strategie en aanpak.

Een dergelijk strategisch traject gaat niet over één nacht ijs. En dus slaat De Code de handen ineen met merkstrategen Arthur & Brent voor een antwoord op de Grote Vraag: hoe en in welke jas gaan we bouwen aan beter wonen in Rijswijk?

Welke gevoel krijg jij bij het zien van Comic Sans?

Ook met een korte broek ben je welkom bij een merksessie.

Niet iedereen kan goed zijn in het spelen van games...

Tijdens merk- en werksessies bij de klant gaan we in gesprek met medewerkers over kleur, vormen, emoties. Wat past wel bij Rijswijk en wat juist niet? Welke associaties zijn er en waar gaan we afscheid van nemen? Verdeeld over zes sessies halen we het net op bij ruim 50 medewerkers uit alle lagen van de organisatie. De behoefte aan een frisse start bleek groot. Medewerkers willen een stevig kompas en een veilig gevoel om weer autonomie te ontwikkelen in hun werk: zelf besluiten, onderbouwen en verantwoordelijk zijn.

“De ‘plus’ staat voor positiviteit en voor de vernieuwing in de organisatie.”

Marvin, designer

We zijn aan de slag gegaan met de brandkey. Daarin worden de sterktes en doelgroepen van een organisatie bepaald, als fundering voor de bouw van een merk. Vervolgens bepalen we de merkpersoonlijkheid, het karakter van het merk. Rijswijk Wonen blijkt een levenslustige verzorger; de klant staat centraal en we kijken naar wat er wél kan. Een positieve benadering! In het nieuwe merkverhaal speelt daarom de ‘plus’ een hele grote rol.

Branding.

De uitdaging is er een waar onze creatieve harten sneller van gaan kloppen; hoe zetten we deze strategie om naar een sterke, passende look and feel? Hoe zetten we een gevoel om in beeld?

Allereerst de breedte in. Zo kijken we welke kanten we op kunnen.

Het gekozen ontwerp is stevig, optimistisch en heeft een positieve sprankeling.

Activatie.

Unaniem werd gekozen voor het eerste ontwerp. Hoe tof was dat; een bevestiging dat we de juiste snaar geraakt hadden. Het team voelde zich erg goed bij de plus en zag meteen de brede toepasbaarheid. Toen was het tijd voor de volledige visual brand identity: kleurenpalet, typografie, fotografie, iconen, beeldtaal, opmaak enzovoorts. Vastgelegd in een merkpaspoort. En vervolgens vol gas middelen ontwikkelen!

We teasen vooraf alle medewerkers mee in de WhatsApp groep!

Een overzichtelijk merkpaspoort.

Op een positieve manier een boodschap achter laten doe je met deze ansichtkaarten.

Ook het koersplan gieten we in een fraai jasje.

Op zoek naar opgefrist merk?

Bel of mail met designer Marvin.