Van der Velden

Evolutie of revolutie? 

Van onzichtbaar naar trots!

Wanneer Van der Velden Rioleringsbeheer aanklopt voor een rebranding zijn de ambities duidelijk. De dienstverlening van de marktleider zijn de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Het bedrijf denkt niet langer in diensten, maar biedt oplossingen die volledig zijn afgestemd op de behoeftes van verschillende doelgroepen en eindgebruikers. Het familiebedrijf heeft alle pijlen op een duurzame toekomst gericht. Hét moment om de positionering aan te scherpen en de look & feel op te frissen. De vraag: is er een merkevolutie of -revolutie nodig?

500+

FTE in dienst

Familiebedrijf

sinds 1965

Marktleider

in Nederland

Positioneren is kiezen.

Na een verkenning van het merk en een uitgebreide kennismaking met het team neemt de Code al snel stelling in. Het bestaande merk is een gevestigde naam met sterke merkwaarden die al decennialang meegaan. De basis van het merk willen we vol overtuiging behouden. De hoofdkleur geel blijft, net als het logo met de das. Maar dan wel in een nieuwe jas. En met veel minder poespas.

Het dasje krijgt een nieuw jasje.

In de interactieve sessie maken we persona's per doelgroep.

Hoe servicen we onze doelgroepen? Per branche werken we een waardepiramide uit.

Afgevaardigden uit het hele land komen samen, van vestigingsmanagers tot duurzaamheidsadviseurs.

Uitkleden
en aankleden.

Een visuele identiteit begint van binnen. Voordat we de huisstijl van Van der Velden Rioleringsbeheer tot in detail gaan uitwerken, gaan we terug naar de basis. Het bestaande thema ‘Onzichtbaar, onmisbaar’ is de houdbaarheidsdatum gepasseerd; we willen niet onzichtbaar zijn maar trots uitstralen. Afgevaardigden van vestigingen uit het hele land - van Heerlen tot Groningen - sluiten aan bij een intensieve merksessie in een inspirerende omgeving: Villa Augustus in Dordrecht.

Samen gaan we op zoek naar de meerwaarde van het merk voor verschillende doelgroepen. Waarmee maakt Van der Velden het verschil ten opzichte van concurrenten met dezelfde diensten? Tijdens de sessie komt de grote gemene deler van alle vestigingen en diensten bovendrijven. In een latere fase wordt die uitgekleed tot de essentie van het merk: verder gaan.

'Rioleringsbeheer' gaat uit de merknaam en verhuist naar de pay-off.

Van der Velden gaat verder.

Het bedrijf scoort hoog op de korte en de extreem lange termijn; klanten waarderen Van der Velden om de snelle responstijd en ook op het vlak van duurzaamheid stijgt het bedrijf boven het branche-gemiddelde uit. Nadat bij alle vestigingen input is opgehaald over de benefits van het merk, ontwikkelen we die vier zekerheden die elkaar chronologisch opvolgen. Van der Velden levert een snelle oplossing als het nodig is en denkt tegelijkertijd aan de toekomst. Dat past in het gedachtengoed van een familiebedrijf.

De Code gaat verder.

De merkevolutie gaat niet over één nacht ijs. Het kleurenpalet wordt aangepast, het beeldmerk maken we strakker en ook de typografie wordt aangepakt. Zo creëren we een tijdloze huisstijl die past bij een marktleider. En dan begint het echte werk. Alles van bedrijfskleding en bussen tot enveloppen, mailhandtekeningen en de website wordt opnieuw voortgezet. Ook advertising, een intern magazine en social media kanalen nemen we onder handen. Het hele traject van merkstrategie tot en met de vertaling naar branding communicatie, daar houden we van. Op een manier die recht doet aan de toekomst van het familiebedrijf.

De ingrediënten voor de evolutie van Van der Velden.

Een frisse website die de verschillende branches perfect verder helpt.

De Code is geen reclamebureau dat je inhuurt, het zijn je nieuwe collega’s die je willen helpen met de vraagstukken die er liggen. Daar zijn ze niet goed in, daar zijn ze de allerbeste in!”

Veronique Broeren, Coördinator Marketing & Communicatie bij Van der Velden

Dit frisse busje rijdt binnenkort door heel Nederland.

Een compleet magazine voor de interne lancering.

Opvallend bouwdoek met huidige werkgeversmerk (ook die gaat nog in de steigers!).

Illustratiestijl speciaal ontwikkeld voor Van der Velden.

Social media templates klaar gezet, zodat Van der Velden aan de slag kan.

Is je merk toe aan een (r)evolutie?

Meer weten over deze case of eens sparren over de do’s en dont’s van een herpositionering?
Bel of mail met Wendy!